Победа Новака Ђоковића у Аустралији представља победу добра над злом, победу божанског над демонским.  Није реч о његовим противницима на тениском терену. Ова победа надилази свет тениса и спорта, то је напросто митска висина у горњој тачки људске егзистенције, несвакидашњи домет конкретне путање једног спортисте (човека) у историји. Отуда поређење са Херкулом (Херкулезом) у римској или Хераклом у грчкој митологији, то јест с нашим Марком Краљевићем, и њиховим победама над неправдом и злом, представља реалну матрицу у надставрним постигнућима Новака Ђоковића.  

" /> СРПСКИ ХЕРКУЛ НОВАК ЂОКОВИЋ
Brankovo kolo - slika Brankovo kolo - tekst Brankovo kolo - pero

СРПСКИ ХЕРКУЛ НОВАК ЂОКОВИЋ

slika

Сремски Карловци – Нови Сад, 30. јануар 2023.

МИТСКИ ТРИЈУМФ НОВАКА ЂОКОВИЋА 

Уз сонетни венац „Сламка међу вихорове“

Пише: Ненад Грујичић

Победа Новака Ђоковића у Аустралији представља победу добра над злом, победу божанског над демонским.  Није реч о његовим противницима на тениском терену. Ова надилази свет тениса и спорта, то је напросто митска висина у горњој тачки људске егзистенције, несвакидашњи домет конкретне путање једног спортисте (човека) у историји. Отуда поређење са Херкулом (Херкулезом) у римској или Хераклом у грчкој митологији, то јест с нашим Марком Краљевићем, и њиховим победама над неправдом и злом, представља реалну матрицу у надставрним постигнућима Новака Ђоковића.  

Познато је шта је Новак доживео почетком прошле године у Аустралији: највеће понижење и најжешћи притисак у каријери, невиђено иживљавање једне болесне земне власти над царевићем добра, здравља и љубави. Бити утамничен са коронском маском на лицу у неуређеном затвору за избегла лица из Азије и Африке, значило је бити изложен „исусовским мукама“. Био је подвргнут намерном малтретирању и нечасним поступцима једне надмене и трошне власти, огрезле у прелести привилегија и моћи дневне политике, власти која је неколико месеци после тога, гле Божје правде, изгубила на изборима у Аустралији, земљи насталој на крвавом тамањењу домородаца и њихове културе.

Међутим, Новакова  духовна и морална снага издржала је аустралијско тиранисање најбољег тенисера (спортисте) на свету. Страдање се наставило и по мучном изласку из тамнице у Мелбурну. Новаку је забрањено да игра на турнирима на Западу осим, гле чуда, на Вимблдону, где након свега, остварује победу – шести златни пехар, али му морални кепеци са круном власти на утварним главама пуним греха не дозвољавају да две хиљаде новоосвојених бодова буде уписано на листи АТП-а.

Не престају током целе године злонамерни и нељудски написи у тзв. светској штампи, у примитивном медијском циркусу збрзаних лагарија и злобе, који су доприносили сатанизовању и прогону најбољег планетарног тенисера и човека пуног врлина, а тиме, и блаћењу и народа и земље из које долази. Но, тик уз почетак поменутог турнира у Италији, стигла је вест да нова аустралијска власт поништава трогодишњу забрану уласка Новаку Ђоковићу у ову конквистадорску земљу. Божји путеви и поступци непојамни су многима, али увек у Истини, прилика за катарзичну промену недуховних бића која су такође пратила овај случај без преседана.

Новак је пример за све људе на Земљи, нарочито за децу која могу да уче и науче шта је часна и боголика снага људског бића у свету пуном чегрсти и танатоса, поготово у односу на дневнополитички говор који се гуши у сопственој логодијареји и наставља са смрадним срљањем у ђаволов загрљај лицемерја, лажи и предапокалиптичке језе.  Новак је узор младима на целој планети, узор чији значај превазилази иницијал његове професије и досеже до универзалних вредности и симбола изнедрених са конкретне равни човековог стваралаштва и пролазног путешествија по „бурним брежинама“ земнога света.

Новак је борац за слободу и правду, ма колико то патетично звучало у данашњем молоховском свету обмане и тираније. Новак је симбол свега племенитог и доброг, симбол надљудске борбе са мефистовским искушењима у тамном гвожђу непријатне збиље. Тријумф Новака Ђоковића на крају године која је и њему и породици, али и српском народу и свим часним људима на свету донела немир и бол, представља христолико васкрсење из земље Србије. Новак је и у дневној равни, насупрот атеистичком бунцању и немоћи,  показао моћ и значај стихова из српске народне баштине: „Земаљско је замалена царство, а небеско увек и довека!“

 

У дневном листу („Блиц недеље“), 16. јануара прошле године (2022), објавио сам сонетни венац „Сламка међу вихорове“, посвећен Новаку Ђоковићу поводом његовог страдања у Аустралији.

Ево тог сонетног венца, опет, у тренутку библијског Новаковог тријумфа у Аустралији!  

 

 

СЛАМКА МЕЂУ ВИХОРОВЕ

 

1.

 

Ноћ и дан се смењују у трену,

смутно време преплавило људе,

медијима – игла у рамену,

што не може нека опет буде.

 

Мили Боже, на свему ти хвала,

је ли ово и последње време,

на човека подигла се ала,

пандемија сатанско је семе.

 

На екрану увек иста слика,

са душама потонули људи,

медицином хара политика,

 

планета се још из зла не буди.

Депресија по лицима гаца,

око смрти живот се палаца.

 

2.

 

Око смрти живот се палаца,

демон-закон на сва звона јавља,

потерницу  Мусолини штанца,

на главу се нова замка ставља.

 

А слобода, шта се са њом збива?

Где несташе и част и јунаштво?

Али – једна легенда је жива,

не дâ свога образа будзашто.

 

Нови витез, казати се мора,

узлетео с лоптицом тениса,

допутовô преко седам мора

 

на континент  кенгурских тестиса.

И, одатле харанга на њ крену,

вест за вешћу прља васељену.

 

3.

 

Вест за вешћу прља васељену,

збогом свете некадањи рају,

човечанство изгубило цену,

трач и губа у недоглед трају.

 

А тај младић духовнога вида,

слуша све то у црној хапсани,

домаћини немајући стида

вражјом влашћу су хипнотисани.

 

Преци су им домороце тукли,

убијали, у ланце везали,

бели морал до нуле су свукли,

 

сви смо за њих себри и вазали.

Нема код њих Бога и светаца,

аждаја се огњевима баца.

 

4.

 

Аждаја се огњевима баца,

нема мача а да је распори,

по визији пресветих отаца

стигô јунак својој дијаспори.

 

Ужичко се коло распомами

у Мелбурну, па нека се прича,

хеј, душмане, молим те не драми,

овде Новак песмом се велича,

 

а с разлогом, по Божјој истини,

да, дабоме, јер неправду трпи,

а ти маску с маске своје скини,

 

мизантропе, у спљуваној крпи.

Ено вихор низ пустињу пири:

ко то светску силу узнемири?

 

5.

 

Ко то светску силу узнемири,

тлачен народ уз Србина с’ диже,

девет пута он пехар подиже,

а десети желе да не прими.

 

Каква-таква демократија је,

дала судству моћ да шири крила,

шта старије: кокош или јаје,

научила школу светска сила.

 

Адвокати нашега Новака

пронађоше длаку у јајету,

то судији беше јака квака

 

па пресуди у корист Нолету.

Пред судницом опет коло вије

узвративши  као нико прије.

 

6.

 

Узвративши  као нико прије,

Ђоковић се нађе на слободи,

нек се знаде, сило, шта је чије,

и ко опет на табели води.

 

Људска раса, одојче свемира,

јоште нема на Земљици мира,

жбир послушни врагу рапортира,

ситној души  мрак на уво свира.

 

И – нова се потерница шаље,

ликују и голи трансвестити,

опет шејтан за правду не хаје,

 

још ће зала свуда наместити.

Кад се љута таштина потпири,

ђавоља се неман повампири.

 

7.

 

Ђавоља се неман повампири

и невоље груну са свих страна,

клевета се за клеветом шири,

лаж остаје лажју неопрана.

 

Моје племе сном мртвијем спава,

покуњене главе редом ћуте,

где власт сикће, ту не ниче трава,

бургијаши нови раствор муте.

 

Опет лају на Херкула сина,

плаше га се да их не поруши,

властодршци са блатних низина,

 

он с Олимпа где бескрај певуши.

Благо оном ко с њим сузе лије,

ој, Новаче, као тебе није.

 

8.

 

Ој, Новаче, као тебе није,

једна сламка међу вихорове,

ал’ чудо је шта у себи крије –

родно гнездо, очи соколове.

 

Кад те неко дотера до зида

и помисли да си готов тада,

твоја мисо талентом  се вида

а тај други у бездање пада.

 

Обнавља се хајка на те, друже,

радују се скотови-џулови,

око тебе змијурине круже,

 

у чељуст би свака да т’ улови.

Вести пљуште како коме прија,

крдо слуша, покорно се свија.

 

9.

 

Крдо слуша, покорно се свија,

светски Молох све би да прогута,

проклет злодух, црна кукувија,

низ кањоне сенка смрти плута.

 

Смисô неста, занемели људи,

тоне нада, худа глупост влада,

дошло време разврата и блуди,

ништавило одсвуд се прикрада.

 

Свуда дрежде „социјалне мреже“,

но портале и луде платформе

људски мозак не може да веже –

 

садржај је трулији од форме.

У гунгули свако сваког стриже,

од људи се само  један диже.

 

10.

 

Од људи се само  један диже,

ти, Новаче, у своме подвигу,

што си даље, са нама си ближе,

и кад – тешко, не задајеш бригу,

 

јер твој белег небеског је ранга,

ти проносиш са Балкана сагу,

све понео са кућног си прага,

породични ореол и снагу.

 

Ао, данче, ала си ми бео,

говорим ти и додајем стално,

још би` дуго гледати те хтео:

 

форхенд, бекенд, све је маестрално!

На све стране певам и то прија:

види, свете, ово је Србија!

 

11.

 

Види, свете, ово је Србија,

попољ-лисје, травке и латице,

овде Новак на све стране клија,

чуј славује, орлове,  жар-птице...

 

Свуд звукови, мириси и боје,

песме младих, бербе, виногради,

над цвећем се зујне пчеле роје,  

живот бруји и медом се слади.

 

А около ватромети страха,

маске крију уплашене усне,

вукодлак би јоште мало краха,

 

над Балканом повечерје гусне.

Србија се из пепела диже

и њен Херкул што у Мелбурн стиже.

 

12.

 

И њен Херкул што у Мелбурн стиже

да победи вешце и здухаче,

расну мржњу што заразно гмиже

и смак света, потопске јахаче.

 

А с најгорим хоћу да се борим,

ту је моја рука и победа,

из тог боја семенку да створим,

да из плода народ ме погледа.

 

Ао, свете, мио и премио,

сва времена у тебе су стигла,

красно ли те Вишњи удесио,

 

ми смо ситна, али важна цигла,

чак и ако ципела нам зине,

ћерај, сине, циклоне и тмине.

 

13.

 

Ћерај, сине, циклоне и тмине,

неће торбар ударити на те,

ти се чувај људске запремине,

она шаље атомске гранате.

 

Надо моја, ниси ваљда пена,

свет ће овај опстати са Богом,

планета је као мила жена,

породиће добара још много.

 

Искушења на све стране пламте,

дај благослов оном ко те гања,

кајања се и опрости памте,

 

испод тога реч је много тања.

Нема веће силе од истине,

у борби се победнички гине.

 

14.

 

У борби се победнички гине,

то је васкрс сина Божијега,

земни живот као пара плине,

ма и био одваљен од брега.

 

Прође Ирод кô обична мрља,

оста Христос и молитве њему,

без духовног човек страшно брља,

хвала Боже на овом и свему.

 

Ко год сматра да другога може

сатирати а на правди Бога,

тај је комад своје пасје коже

 

натакао на два вражја рога.

Ако у сну громови те прену,

ноћ и дан се смењују у трену.

 

15.

 

Ноћ и дан се смењују у трену,

Око смрти живот се палаца,

Вест за вешћу прља васељену,

Аждаја се огњевима баца.

 

Ко то светску силу узнемири,

Узвративши као нико прије,

Ђавоља се неман повампири,

Ој, Новаче, као тебе није.

 

Крдо слуша, покорно се свија,

Од људи се само један диже,

Види, свете, ово је Србија

 

И њен Херкул што у Мелбурн стиже.

Ћерај, сине, циклоне и тмине,

У борби се победнички гине.

 

 

НАПОМЕНА

Чудом званим lucida intervalla (светли тренуци илити надaхнуће) написах, боље рећи испевах сонетни венац посвећен Новаку Ђоковићу у тамним данима наше цивилизавије. У својој књижевној каријери написао сам девет сонетних венаца, ово је, дакле, десети. Сада сам одабрао стих десетерац, народни, српски епски, у књижевној науци познат као асиметрични (4+6), са цезуром (паузом) иза четвртог слога.  Могао сам дабоме венац написати и у другом стиху, у другачијем метру, у дванаестерцу-александринцу, на пример, али сам се с разлогом одлучио за асиметрични десетерац, наш чувени епски метар.

Постоји и симетрични десетерац (5+5), који није епски, са цезуром (паузом) иза петог слога. Дакле, епски десетерачки метар који је јединствен у Европи и свету. Он је познат као наш, српски, овде на Балкану творевина у нашем језику, у усменој књижевности препознањив и као наш гусларски стих, јер се овај десетерац редовно пева уз овај чувени инструмент који је своје поштовано место, поред осталога, нашао и као незаобилазан експонат европске културе у централном музеју у Берлину. Јохан Волфганг Гете у сусрету с Вуком Стефановићем Караџићем у 19. веку био је зачуђен и изразио дивљење поменутом десетерцу и темама и мотивима које он обухвата и опева у српској народној поезији, а тиме и у кутурној баштини човечанства. Узгред, Гете је рекао да је превођење с једног језика на друге језике највећи светски посао.

Као песнички облик, пак, сонет је настао пре више од седам векова у Италији (начувенији песник – Франческо Петрарка). Састављен од два катрена и два терецета, сонет има укупно четрнаест стихова које аутор може римовати на разноврсне начине. То је светски песнички облик који је населио практично све језике наше планете.

Сматрао сам да поводом нечувеног планетарног скандала са Новаком Ђоковићем, изазваног од стране Аустралиј и њене блесаве власти, и те како има смисла да суочим, то јест уткам примарни, то јест репрезентативни српски народни поетски метар (епски десетерац) у светски песнички облик (сонет) и тиме добијем јаку симбиозу песничке енергије на плану форме. А онда, и даље, да створим  сложену уметничку форму која се зове сонетни венац.

Завршни сонет, петнаести по реду, зове се магистрални илити мајсторски. Сматра се много важним, мајсторским, уколико тај завршни сонет поседује конкретан акростих на значењском плану (почетна слова свих четрнаест стихова), који у овом случају гласи: НОВАКУ ЂОКОВИЋУ. Срећна је и на неки начин судбинска околност да његово име и презиме, у трећем падежу – дативу) има тачно четрнаест слова. Без тога не би било могуће извести акростих са Новаковим именом. И тек да придодам, тениски комплекс Новак у Београду има четрнаест терена.

Својим строгим обликом, сонет подсећа и на тениски терен. Ту нема измена димензија и правила игре. Међутим, иако се одржавају увек на терену истих димензија и утврђених правила, тениски мечеви се разликују по свом садржају, резултатима, лепоти и уметности. Амерички књижевник Роберт Фрост изјавио је за песнике целог света важну ствар – да писати слободан стих исто је што играти тенис на терену без затегнуте мрежице. Тиме се и он придружио критици тзв. слободног стиха у 20. веку, који многима недовољног песничког талента омогућава да живе у заблуди да су песници - често је то само проза, кратке причице у бољем случају. Дакле, певати у сонетном облику илити у тзв. везаном стиху својеврсни је пандан игри на тениском терену са поменутом затегнутом мрежицом, виши чин песничке, то јест спортске (уметничке) вештине..

У овом венцу користио сам тзв. „Шекспиров сонет“ који поседује чувену укрштену риму, с тим што два завршна стиха морају имати парну риму. Тај облик римаријума изгледа овако:  abab cdcd efef gg.  Понеки сматрају да је тај куплет од два завршна римована стиха треба и визуелно одвојити, што ја нисам учинио да бих ипак заштитио класични облик сонета. Дакле, англосаксонска варијанта сонета шекспировске провенијенције нашла се у загрљају са српским народним десетерцима од главе до пете.

Уза све речено, на плану комплементарног смисла и значаја, може се закључити и видети да је сонетни венац о нашем младом „старини Новаку“ испевало већ у својим познијим годинама „дијете Грујица“, а у контексту што се никада пре није догодио на планети Земљи. 

                                                                                                                      Н. Г.